Dinsdag/Woensdag - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Rianne koster - WaarBenJij.nu Dinsdag/Woensdag - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Rianne koster - WaarBenJij.nu

Dinsdag/Woensdag

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rianne

22 Augustus 2013 | Tanzania, Zanzibar

Jambo,

We zijn dinsdag naar een lokaal dorp geweest om snoep uit te delen en het dorp te bekijken. Nu komt het echt even heel dichtbij hoe ze hier leven. Eenmaal aangekomen in het dorp weten de kinderen uiteraard dat we wat mee hebben genomen voor ze en al gauw lopen er tientallen om ons heen.
We krijgen een hele uitleg hoe men hier leeft en we mogen ook bij iemand in 'huis' kijken. Deze huizen zijn wel van stenen gebouwd, maar daar houdt de luxe ook direct op. 3 kleine kamers. 1 voor de ouders, 1 voor de kinderen en 1 eetkamer/woonkamer. Stoelen en bedden zijn er niet en ze leven op de grond. Ook een deur zit er niet in want dat is niet te betalen. Trouwen doen ze hier met meerdere vrouwen, en als de zonen 15 jaar oud zijn moeten ze het huis uit om ruimte te maken. De vrouwen blijven thuis toch dat ze gaan trouwen.
Op de grond zitten twee vrouwen met een baby op schoot eten te maken en we bedanken haar voor het kijken en geven haar 5000 schillingen (€2,50).
Buiten mogen we dan eindelijk wat snoepjes uitdelen en de kinderen worden helemaal gek! Ze zijn erg blij met ons bezoek!

Woensdag zijn we op Spicetour geweest. We bezoeken een kruidentuin waar alle lokale kruiden worden geplukt. Erg leuk en we mogen alles even proeven. We zien/proeven o.a. Noodmuskaat, litche, grapefruit, vanille, kokosnoot, banaan, koffie, komkommer, papaya, ananas en nog een aantal plaatselijke kruiden waarvan ik de naam niet onthouden heb. :)
Hier krijgen we ook een demonstratie van hoe men in de palmbomen klimt.
Hierna rijden we door naar StoneTown. De hoofdstad en tevens de enige stad. Een drukte en chaos aan auto's, ezels, handelaren en scooters razen, aan de britse kant van de weg, door elkaar heen. Hier hebben we de oude slavenkelders gezien. Wie ruim 100 jaar geleden nog gewoon gebruikt werden. Afrikanen uit midden Afrika moesten 3/4 maanden lopen om in de haven naar zanzibar aan te komen. Eenmaal te zwak werden ze afgemaakt of in zee gegooid. Waren ze nog wel sterk dan werden ze verkocht per op bot.
Je merkt dat ze erg blij zijn dat dit voorbij is.
Hierna lopen we nog een rondje over de vismarkt, vleesmarkt en groentemarkt. Hier word vis en vlees rouw in een soort veiling verkocht. Wat nou hygiëne! Haha.. De larven en vliegen zitten overal op en je hebt de rest van de vakantie geen honger meer..

Vandaag gaan we met 8 Nederlanders weer naar StoneTown om even rond te neuzen in de lokale winkels..

We houden jullie op de hoogte!
Groetjes!

• 22 Augustus 2013 - 10:55

Jan:

Jongens, wat mooi om te zien die foto's
    Maar nu zie je pas hoe goed wij het hebben in Nederland.
    Onvoorstelbaar, wat een rijkdom bij ons.

Ik kan me voorstellen dat je alles wel wilt uitdelen daar.

Wees maar dankbaar en geniet er nog even van.

Wouter is gisteren verhuisd naar zijn nieuwe onderkomen,
    hij zit er mooi, heeft zelfs twee keukens en twee badkamers
    in zijn huisje boven de Hema, wat een luxe.

Groeten vanuit Enschede

Jan, Inge Rens en James

• 22 Augustus 2013 - 17:19

Aldy En Jan:

Jambo mzungus, ik lees net een boek over
    Congo, en daar staat ook wat swahili in, want dat spreken ze daar, he.
    Leuk dat jullie die mensen wat geven, en wat een moppige kindjes heb je op defoto.
    Geniet nog maar, voor je het weet is het ook weer voorbij.
    Hebben ze goede koffie om als beukenhorst verder te gaan.
    Groetjes, jan en aldy