Dag 10 - Moedertempel en aardbeving - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rianne koster - WaarBenJij.nu Dag 10 - Moedertempel en aardbeving - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rianne koster - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Moedertempel en aardbeving

Door: rianenrob

Blijf op de hoogte en volg Rianne

13 Oktober 2011 | Indonesië, Batavia

Dag thuisblijvers,

Vanmiddag is hier een aardbeving geweest voor de kust. We zullen jullie dan ook maar meteen vertellen dat het goed met ons gaat. Er is hier niet veel schade. Wel een aantal scheve schilderijen en een enkel scheurtje in een muur.

Het valt ook meteen op hoe rustig iedereen blijft na zo'n beving. Ze bellen rond of iedereen nog heel is en ze hobbelen weer verder. Juist toeristen schijnen voor veel onrust te zorgen wanneer zij zoiets niet kennen.

Nou.. we hadden ook nog een excursie vandaag naar de grootste tempel van Bali. De moedertempel. We hadden echt een heel gezellig stel onderweg in de bus. Een groep van 3 stelletjes waarvan dus twee op huwelijksreis en vrijgemaakt en een ander jong stel. We hebben enorm gelachen met elkaar en menig Indiër de gek aan gestoken.

Ook hebben we meegedaan met het ritueel om te bidden in het centrum van de moedertempel.
Eerst een offer kopen bij de plaatselijke verkoopsters (kinderen van 10 jr oud). Daarna de hoge trappen beklimmen en boven naar het "heilige der heilige" Rianne en Marleen mochten niet mee omdat zij hun schouders nog bloot hadden.
Binnen moesten we met z'n 4-en op de knieen, wierook aansteken en drie maal bidden. 1x voor de carrière, 1 x voor het eten, 1 x voor de mensen. tijdens zo'n gebed moest je bloemen uit de offer en deze tussen je handen houden. Na elk gebed moest je een deel van de bloemen achter je oren proppen. Als laatste moest je een gebed doen voor iedereen en werd je besprenkeld met water, en dit moest je 3 x opslurpen. Wederom kregen we hier ook rijst op ons voorhoofd gedrukt voor je goede gedachtes. Je moest wat rijst eten voor de vruchtbaarheid en wat rijst op je hals voor het goede praten.

Wel weer een hele eer waar het met drie jongens naast elkaar vrij moeilijk was de lach in te houden.
Maar omdat wij echt geld hadden geofferd in onze offers vonden ze dat gegrinnik vast niet zo erg meer.
Kortom een leuke belevenis, en een te grote tempel om op 1 foto te zetten.

Hierna hebben we echt heerlijk gegeten. En bij de ingang van dit restaurant hing een tamme vliegende hond buiten (soort grote vleermuis) deze hebben we dan ook met alle plezier watermeloen kunnen voeren.

Aansluitend zijn we naar de oude rechtbank van Bali gegaan. Hier werd vroeger door de Nederlanders recht uitgesproken over de Indiërs. Dit nog in de tijd dat de Nederlanders hier zaten.
Ook was hier een museum waar je onder andere zag hoe slecht de Nederlanders zijn geweest voor de Balinezen. Best apart als je dan hier als Nederlandse toerist loopt. Ze praten er dan ook niet veel over.

Maar goed.. Morgen een dag relaxen en weer na de Spa om heerlijk gemasseerd te worden.

Zaterdag gaan we nog een dagje duiken en Maandag gaan we als knallende afsluiter met dolfijnen zwemmen!

De trillende groeten van een tsunamivrij eiland Bali

• 13 Oktober 2011 - 11:06

Jan Koster:

Hallo, gelukkig alles goed met jullie.
    Ik zie aan de foto's dat jullie het
    prachtig vinden daar.
    Nog veel plezier daar en tot de volgende
    keer.

• 13 Oktober 2011 - 11:53

Jan Koster:

Ja, daar ben ik weer.(niks te doen verder
    dus ik dacht: ik stuur maar weer een
    berichtje) Rik is weer terug uit
    Brno. Druk gehad met z'n apparaten
    en computers. Nog 3 uur dan ga ik weer
    naar huis. (Bijna weekend)

Groeten

• 13 Oktober 2011 - 12:08

Oh ja, morgen krijgt Wouter
    te horen of hij de baan krijgt
    bij Fabory. Best wel spannend
    voor ons allemaal.
    Gisteren de vakantie geboekt
    voor volgend zomer.
    Bij het Gardameer een ingerichte
    tent gehuurd. Prachtige camping

Ik ga weer, de baas komt eraan

• 13 Oktober 2011 - 12:09

Jan Koster:

Nee, was hem niet, maar ik ga weer
    aan het werk. Veel plezier nog.

• 13 Oktober 2011 - 13:06

Dag pa,

Mooi om te horen dat Rik weer heel terug is. En inderdaad hopen dat Wouter de baan krijgt. Maar volgens mij gaat dat wel goed komen!
    Met wie gaan jullie naar het hards eer dan? Is echt supergaaf daar!

Wij zitten met een gebakje aan het strand nu. Zonder tsunami is het goed te doen hier!

Weekse nog even

• 13 Oktober 2011 - 13:10

Rob:

Trouwens, die rokken wie we aan hebben is niet omdat wij zo modieus zijn, maar dit zijn sarongs die je om moet doen als je in een heilige tempel komt.

Dan weet je dat :)

• 13 Oktober 2011 - 13:27

Rik:

Yup ik leef nog ;)
    Het was schitterend in Tjechie, we hebben het erg gezellig gehad en zijn ook nog erg nuttig bezig geweest... Wat wil je nog meer ;)
    Genieten jullie nog een beetje?

Gr

• 13 Oktober 2011 - 13:44

Rob en Rianne, wij gaan met Rens
    naar het Gardameer.
    In de tent is plaats voor 5 personen.

• 13 Oktober 2011 - 14:06

Jan Koster:

Hallo, laatste bericht van vandaag
    voor mij.
    Mama was een beetje geschrokken
    van het bericht van de aardbeving.
    Ik heb begrepen dat jullie al een
    berichtje gestuurd hadden.
    Fijn zo. Ook de groeten van mama,
    Rens en de rest

• 13 Oktober 2011 - 16:33

Elna Nieswaag:

Inderdaad schattige rokjes Rob. Wat voor zondag naar de kerk Ha...Ha ik durf wel naast je te lopen hoor.
    Wat een schrik zeg die aardbeving gelukkig is alles goed met jullie.
    Geniet morgen maar weer, en ik kijk weer uit naar jullie verhaal.
    Rob je doet het PRIMA met je verhaaltjes een grote pluim.

• 13 Oktober 2011 - 17:46

Jan En Aldy:

Zag vanmorgen op teletext en vanavond op het journaal beelden van de aardbeving, best nogal wat schade en rennende touristen gezien. Gelukkig alles goed met jullie. Ziet er allemaal fantastisch uit daar. Geniet er maar heel veel van. Nelleke zal wel een beetje jaloers zijn van die dolfijnen, neem eeen kleintje voor haar mee als jullie ze ook echt zien. Ze zwemmen snel hoor. Genieten zelf ook hoor. Vandaag naar en in een edelsteen mijn geweest mamma heeft nog een echte Agaat gekocht. Nou tot horen en ziens. Zijn bijzonder benieuwd naar bewegende beelde nu de statische al zo mooi zijn. Probeer zeker onderwater opnamen te maken. Veel liefs Pa en Ma.

• 14 Oktober 2011 - 06:22

Rob:

Mooi dat het goed gegaan is in tjechie!
    Wij zitten weer heerlijk aan het strand. Even lunchen... Haha... Ik weet niet eens meer hoe ik zelf een broodje smeer...

Pa en ma Nieswaag, nog veel plezier in Duitsland!